Copilul „singur acasă” și bullyingul sau cyberbullyingul
În relatările copiilor (singuri acasă) despre această experienţă apar frecvent termeni care caracterizează modul în care ei percep plecarea părintelui/părinţilor la muncă în străinătate: singurătate, dor, libertate, grijă, distracţie, probleme, responsabilităţi, nimic.
Specialiştii au constatat crearea unei distanţe între aceştia şi părinţii lor, a unor bariere de comunicare directă. În multe cazuri copiii îşi asumă motivaţiile economice ale părinţilor pentru plecare şi preiau mare parte din sarcinile adulţilor din gospodărie cu entuziasm, fapt ce conduce la supraîncărcarea copilului cu roluri în familie.
Așadar, în acest context de pandemie, izolare și distanțare socială, ce se întâmplă cu copiii singuri acasă? Cu siguranță se petrec cel puțin două fenomene: starea emoțională a copiilor are de suferit și devin mult mai vulnerabili în fața acțiunilor de hărțuire online (în special în aceast context în care viața s-a mutat în mediul online, un mediu nesupravegheat în cazul acestor copii, prin urmare, un spațiu mai puțin sigur pentru ei).
Cyberbullying-ul este ca un act agresiv, intenționat, distribuit de către o persoană sau un grup, folosind contactul într-un mediu electronic, în mod continuu și neobosit împotriva cuiva care nu se poate apăra cu ușurință.
Deși definițiile cyberbullying, uneori numite bullying online, diferă de la sursă la sursă, cele mai multe definiții constau în: contact online, un act agresiv, scop/intenți, repetiţie, daune pentru victime.
Tehnologia, accesată prin computere sau telefoane mobile, folosită pentru cyberbullying include: site-uri web personale; bloguri, e-mail;site-uri de social networking, camere de chat, jocuri video. Cyberbullying-ul poate duce la probleme emoționale grave pentru victime, inclusiv anxietate, stima de sine scăzută, depresie, stres și ideea sinuciderii.
Cel puțin 5 lucruri despre care copiii singuri acasă ar trebui să primească informații în perioada pandemiei:
Situaţia în care minorii rămân o perioadă de timp fără prezenţa unui părinte, bunic sau a unui alt adult care să le uşureze activitatea casnică, de întreţinere, care să îi supravegheze, protejeze şi care să îi susţină mai ales la nivel afectiv în acţiunile pe care ei le întreprind, s-a dovedit a avea efecte negative la nivel emoţional şi la nivel comportamental.
La nivel emoţional, aceştia se percep:
Dintre efectele la nivel comportamental, amintim câteva: