Copii singuri acasa

Protecție și educație pentru copii cu părinți plecați în străinătate

021.224.24.52

Apelabil cu tarif normal din afara teritoriului României.
Disponibil luni - vineri între orele 9.30 - 17.30

Salvati copiii

Pentru specialiști

Cum să ajutăm copiii opoziționiști?

Opoziționismul manifestat de copil, de cele mai multe ori în spațiul școlii, acolo unde părintele devine cel mai sensibil, ascunde, de obicei, (dacă nu vorbim de alte comorbidități sau tulburări), o cauză emoțională.  În abordarea acestor comportamente, vom avea în vedere mai multe aspecte din viața copilului: relația părinte-copil, mod de gestionare a emoțiilor, nevoile copilului etc. Distanța părintelui, dorul și nesiguranța resimțite de copiii cu părinții plecați la muncă peste hotare sunt obstacole emoționale pentru aceștia, ce pot declanșa opoziționismul copilului, comportament prin care își strigă nevoile.

În continuare vă oferim o serie de direcții pe care le puteți explora pentru a veni în ajutorul copilului cu un asemenea comportament. Sprijinirea părintelui și cooptarea lui pe parcursul întregului proces, fie și de la distanță, sunt elemente esențiale în rezolvarea acestei problematici.

1. Explorarea emoțională și suportivă

  • Validarea emoÈ›iilor părintelui: Părintele poate simÈ›i frustrare, vinovăție sau îngrijorare. Este important să creezi un spaÈ›iu în care el să poată exprima aceste sentimente fără să fie judecat.
  • Reducerea sentimentelor de vinovăție: PărinÈ›ii pot adesea simÈ›i că sunt responsabili pentru comportamentul copilului, aÈ™a că este esenÈ›ial să o ajutaÈ›i să înÈ›eleagă că opoziÈ›ionismul poate avea mai multe cauze È™i nu întotdeauna este rezultatul direct al stilului parental.

2. Înțelegerea comportamentului opoziționist

  • Identificarea factorilor declanÈ™atori: Este important să înÈ›elegem în ce situaÈ›ii copilul devine opoziÈ›ionist. Aceste comportamente pot fi un răspuns la stres, probleme de integrare în grup, dificultăți academice sau chiar nevoia de atenÈ›ie.
  • Explorarea dinamicii familiale: Anumite situaÈ›ii familiale, precum divorÈ›ul, lipsa comunicării, lipsa părintelui/părinte aflat la distanță, dorul sau stresul parental, pot contribui la comportamentele opoziÈ›ioniste ale copilului.

3. Dezvoltarea unor tehnici de parenting eficient

  • ÃŽnvățarea unor metode de disciplină pozitivă: Părintele poate beneficia de tehnici de disciplină care să pună accent pe cooperare È™i limite clare, fără a fi punitive. Aceasta poate include:
    • ConsecinÈ›e naturale È™i logice în loc de pedepse. Nu vrei să îți strângi lucrurile, atunci vei avea mai puÈ›in timp de a sta pe un device, căci va trebui să strângi, iar ziua are acelaÈ™i număr de ore.
    • ÃŽncurajarea comportamentului pozitiv prin laude È™i recompense, nu doar corectarea celui negativ.
  • ÃŽmbunătățirea abilităților de comunicare: Ajutarea părintelui să își adapteze modul în care comunică cu copilul, astfel încât să fie fermă, dar empatică. Acest lucru ajută la reducerea tensiunilor È™i a comportamentului de opoziÈ›ie.

4. Reglarea emoțională și gestionarea stresului

  • Abilități de reglare emoÈ›ională: Ajută părintele să înveÈ›e cum să rămână calm È™i consecvent în faÈ›a comportamentului opoziÈ›ionist. Acest lucru poate include tehnici de mindfulness sau exerciÈ›ii de respiraÈ›ie.
  • Gestionarea stresului: Atunci când părintele este stresat, reacÈ›ionează adesea impulsiv, ceea ce poate agrava conflictul. Specialistul poate sprijini părintele să își identifice sursele de stres È™i să le gestioneze eficient.

5. Colaborarea cu școala

  • ÃŽncurajarea unei relaÈ›ii pozitive cu profesorii: Un părinte poate beneficia de sfaturi despre cum să colaboreze eficient cu profesorii È™i personalul È™colii pentru a crea un plan comun de sprijin pentru copil.
  • Evaluarea eventualelor dificultăți de învățare: Dacă există suspiciuni legate de posibile dificultăți de învățare sau alte probleme psihologice, specialistul poate sugera evaluări psihologice sau consiliere suplimentară pentru copil.

6. Rolul modelului parental

  • Auto-reflectare asupra stilului parental: Lucrul cu părintele poate implica o discuÈ›ie despre propriul stil parental È™i cum acesta poate influenÈ›a comportamentul copilului, ajutând-o să își adapteze abordarea.
  • Promovarea autonomiei È™i responsabilității copilului: ÃŽncurajarea părintelui să ofere copilului un sentiment de control È™i responsabilitate, dar în limite clare È™i sigure.

Prin aceste abordări, scopul este de a îmbunătăți atât comportamentul copilului la școală, cât și relația mamă-copil, ajutând la dezvoltarea unui mediu familial mai armonios.