Apelabil cu tarif normal din afara teritoriului României.
Disponibil luni - vineri între orele 9.30 - 17.30
Proiect finanțat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.
Temele pot reprezenta o adevărată provocare, mai ales pentru copiii energici. Ca și persoană care îngrijește un copil al cărui părinte este plecat la muncă în străinătate, te poți afla în situația în care să nu mai știi cum să procedezi atunci când copilul refuză în mod repetat să-și facă temele. Pentru a ști cum să abordați astfel de situații, vă oferim câteva sfaturi practice:
Copilul trebuie să înțeleagă că realizarea temelor este un lucru important. Modalitatea prin care se poate sublinia acest lucru este desemnarea, în cadrul programului zilnic, a unui timp special denumit ”timpul temelor”. Odată ce programul zilnic devine o rutină obișnuită, copilul va percepe ”timpul temelor” ca pe o activitate importantă, cu timp propriu de desfășurare. Puteți hotărî împreună cu copilul cât timp este necesar pentru realizarea temelor și în ce moment al zilei pot fi ele efectuate. Dacă implicați copilul la realizarea programului, el va fi mult mai motivat să-l respecte deoarece orice formă de colaborare este mult mai eficientă decât o decizie luată unilateral de către părinte.
Când întocmiți programul, împreună cu copilul, ar fi benefic ca ”timpul temelor” să fie inclus într-o secțiune mai largă a programului denumită, de exemplu, ”programul academic”. Astfel, dacă copilul dumneavoastră știe că trebuie să petreacă două ore în activități ce au legătură cu școala, nu se va grăbi să-și termine temele, făcându-le superficial, pentru a trece la următoarea activitate din programul zilnic. În consecință, copilul va înțelege că, dacă termină lecțiile mai devreme, trebui să-și găsească o altă activitate ce are legătură cu școala.
Când verificați temele copilului, asigurați-vă că sunt complete și că nu există greșeli majore. Totuși, dacă greșelile majore sunt prezente în cadrul lor, este important să vă păstrați calmul și să-i oferiți suport copilului să identifice ce anume ar putea îmbunătăți. Faceți acest lucru cu ajutorul întrebărilor ajutătoare.
Încearcați să aflați care sunt așteptările învățătorului/profesorului în ceea ce privește realizarea temelor, astfel încât să-i oferiți copilului suportul necesar pentru a atinge respectivele așteptări. S-ar putea să fiți surprins/ă cât de diferiți pot fi învățătorii/profesorii în ceea ce privește așteptările legate de teme.
Toate activitățile ce fac parte din programul academic trebuie să se desfășoare într-un spațiu adecvat, departe de posibilele surse de zgomot: telefon, televizor, computer. Muzica în surdină poate fi utilă pentru a „filtra” alți distractori, de exemplu frații mici gălăgioși. Asigurați-vă că muzica nu reprezintă un distractor în sine. Locul în care copilul își petrece timpul academic trebuie să fie unul special, astfel încât copilului să îi facă plăcere să-și desfășoare activitățile școlare în spațiul respectiv.
Atunci când implementați ”programul academic” este important să faceți diferența între copilul care nu acordă suficientă importanță temelor și copilul care întâmpină dificultăți de ordin academic în realizarea lor. În prima situație, când copilul știe că singura dumneavoastră așteptare este ca el să-și termine temele, va încerca prin comportamente concrete (evitare, amânare) să minimizeze importanța lor, astfel încât să renunțați la așteptările dumneavoastră în ceea ce privește respectarea ”timpului temelor”. Încercați mereu să faceți cunoscut copilului că apreciați efortul depus pentru realizarea temelor indiferent de dificultatea lor. Atunci când copilul întâmpină dificultăți de ordin academic (nu posedă achizițiile academice necesare efectuării temelor) trebuie să mergeți la cauză și să încercați să recuperați, împreună cu copilul, eventualele rămâneri în urmă.
Bibliografie