Copii singuri acasa

Protecție și educație pentru copii cu părinți plecați în străinătate

Helpline 0800 070 040

Oferit de DIGI. Apelabil gratuit pe teritoriul României,
din orice rețea de telefonie fixă şi mobilă.
Disponibil luni - vineri între orele 9.30 - 17.30

The Velux Foundations
Salvati copiii

Pentru specialiști

Intervenție psihologică

”Antidot” pentru o clasă scăpată de sub control

115

Educatorul/profesorul eficient este specialistul care știe cum să creeze o relație pozitivă cu copiii, știe cum să disciplineze elevii într-un mod pozitiv și, nu în ultimul rând, îi place ceea ce face, adică, pe de o parte, lucrul cu copiii îl bucură, iar pe de altă parte, este pasionat de disciplina pe care o predă și de meseria sa. Fără aceste ingrediente actul pedagogic se poate transforma într-o corvoadă, atât pentru copiii cât și pentru educatori/profesori.

Mai jos sunt prezentate câteva sfaturi ce vă pot ajuta să soluționați eficient dificultățile de disciplină cu care vă confruntați la nivelul clasei, astfel încât să petreceți cât mai mult timp din oră cu educarea copiilor și mai puțin cu soluționarea dificultăților de comportament manifestate de aceștia.

  1. Captați atenția elevilor. Obțineți atenția tuturor copiilor din clasă înainte de începerea propriu-zisă a orei. Asta înseamnă că predarea lecției, lectura sau scrisul pe tablă vor începe abia când toți copiii au atenția focusată pe ceea ce face educatorul/învățătorul. Pentru asta nu este nevoie să folosiți replici de tipul: ”Să fie liniște sau nu voi începe lecția până când nu este toată lumea gata”. Modalitățile de captare a atenției pot fi reprezentate de un simplu mers prin fața clasei și stârnirea interesului elevilor prin afirmații de tipul : ”Termometrul meu a arătat 0 grade în această dimineață. Cred că v-a fost frig cât timp ați asteptat autobuzul în stație.” sau ”Câți dintre voi au văzut The Hunger Games?” Deschideți lecția prin momente de captare a atenției ce au fost planificate anterior. Nu începeți predarea lecției până când nu v-ați asigurat că toate privirile sunt ațintite asupra dumneavoastră și că toți elevii sunt la locurile lor.
  2. Concentrați-vă pe elevii dificili. Dacă există elevi care nu acordă atenție sau sunt ocupați cu alte activități, focusați-vă asupra lor folosind semnale nonverbale. De exemplu, dacă vorbesc, faceți o pauză în vorbire și concentrați-vă privirea asupra lor. În situația în care vă aflați în fața clasei, continuați lecția în timp ce mergeți către locul în care se află banca elevului ”distrat” În cele mai multe dintre cazuri elevul respectiv va face liniște și se va opri din activitățile pe care le făcea, iar atenția întregii clase va fi concentrată asupra lecției predate de dumneavoastră. În cazul în care există o discuție, adresați o întrebare elevilor care nu vă acordă atenție, spre exemplu: ”Andrei, ești de acord că punctul de cotitură al Primului Război Mondial au fost bătăliile de la Mărășești-Mărăști-Oituz?” Auzindu-și numele acesta va fi din nou atent la activitatea clasei, fără a-l jena sau umili ca în cazul în care ați fi spus : ”Andrei, iar nu ești atent!” Nu uitați să-i folosiți numele atunci când îl întrebați, pentru că, în caz contrar, el nu poate auzi întrebarea dumneavoastră. În cazul în care semnalele nonverbal sunt ignorate, sau nu sunt luate în considerare, pasul următor va fi impunerea unor măsuri de disciplină la nivelul întregii clase, stabilirea unui sistem de reguli (împreună cu copiii) care să nu depășească 5-6 reguli. Precum și elaborarea unor consecințe în cazul în care regulile nu sunt respectate.
  1. Lasați elevii să își aleagă singuri locurile în clasă. La începutul anului școlar lăsați elevii pentru câteva zile să își aleagă locurile în care doresc să stea. După câteva zile le puteți spune să își aleagă un loc permanent pănă la finalul anului școlar. În momentul în care le permiteți elevilor să își aleagă propriile locuri ei dobândesc un fel de ”drept de proprietate” pentru acele locuri și prin urmare se vor comporta bine pentru a evita să fie mutați.
  2. Oferiți elevilor stimulente pentru a fi motivați să își îndeplinească cât mai bine sarcinile. Dacă o sarcină nu este colectivă, nu este evaluată individual, sau nu presupune o recompensă, elevii pot simți că nu au vreun motiv pentru a depune efortul de a o realiza. Când sarcina nu prezintă una din caracterisitcile prezentate mai sus, puteți spune elevilor că veți alege exercițiul unuia dintre ei, aleator și apoi îl veți corecta. Dacă exercițiul său este realizat ”bine„ în procent de 60%, atunci va avea posibilitatea să propună exercițiul de încălzire ce va fi efectuat, de întreaga clasă, în ziua următoare. În cele mai multe dintre cazuri elevii vor îndeplini sarcina pentru a avea posibilitatea să propună o activitate colegilor. O altă strategie de motivare a elevilor care nu se implică în activitate, este aceea ca ei să rămană căteva minute în plus după terminarea orei pentru a finaliza ce anume aveau de făcut (consecință logică). Dacă nu există în prezent o consecință pentru neefecturea unei sarcini, crește probabilitatea ca anumiți copii să refuze realizarea altor sarcini în viitor.
  3. Mențineți contactul vizual cu elevii. Întregul colectiv va funcționa mai bine dacă mențineți contactul vizual cu fiecare copil în parte. Poziționați-vă în așa manieră încât întreaga clasă să fie vizibilă. Aveți grijă ca rafturile, consumabilele din clasă sau alte echipamente să nu vă blocheze cadrul vizual. Când lucrați cu un elev la biroul său încercați să vă poziționați astfel încât să vedeți cea mai mare parte a clasei. Iar când vă miscați prin clasă nu urmați același traseu. Prin schimbarea poziției, devine mai dificil pentru elevi să fie neatenți pentru că nu știu unde vă veți poziționa.
  4. Stabiliți consecințe pentru comportamentele indezirabile. Un bun management al clasei de elevi începe din prima zi de școală. Dacă elevii știu de la început că vor exista consecințe pentru comportamentele inadecvate vor fi de acord cu acestea. Pașii pentru stabilirea consecințelor sunt: A) stabiliți, împreună cu copiii, care sunt comportamentele indezirabile. Comportamentele trebuie să fie specifice și ușor de identificat, de exemplu: țipatul, lovirea unui coleg cu mâna sau piciorul; B) odată stabilite problemele de comportament, tot împreună cu copiii, veți elabora un set de reguli care vor fi formulate pozitiv, de exemplu: vorbim cu ton de interior (modelăm copiilor ce reprezintă tonul de interior); mâinile și picioarele pe lângă corp. În funcție de vârstă, încercați să aveți cât mai puține reguli – maxim trei reguli pentru copiii de 4-7 ani, iar pentru copiii de 7-12 ani, maxim de 5 reguli. Regulile, ca și dificultățile comportamentele, trebuie să fie cât mai specifice. Încercați să evitați cuvinte de genul ”Cuminte”, ”Liniștit”, ”Atent”, ”Ascultător”, pentru că sunt vagi, generale, greu de conceptualizat pentru un copil și, mai important decât atât, nu-i specifică copilului ce anume are de făcut; C) împreună cu copiii, stabiliți care vor fi consecințele nerespectării acestor reguli. O consecință poate fi – să stea trei minute în plus după terminarea orelor de curs. Dacă elevul a fost implicat în procesul de elaborare a regulilor și consecințelor, dacă regulile au fost formulate pozitiv și specific și dacă există un sistem de recompense pentru comporatamentul dezirabil (ex. atenția, încurajarea, lauda, activități plăcute etc.), crește considerabil probabilitatea ca elevul să-și controlează propriul comportament; D) demonstrați copiilor că sunteți serios și consecvent în ceea ce privește respectarea regulilor și vă vor lua și ei în serios.

Nu uitați că managementul clasei de elevi este un proces continuu, dar, odată stabilită fundația, este nevoie doar de reamintiri ocazionale. De asemenea, managementul clasei trebuie să se realizeze într-o manieră pozitivă, adică, focusul trebuie să fie pe recompensarea comportamantelor pozitive și nu pe sancționarea comportamentelor indezirabile. Pedeapsa aplicată în mod repetat afectează relația pe care o aveți cu copiii și scade probabilitatea apariției comportamentelor dezirabile.